Matka Boża Bolesna
k
SANKTUARIUM MATKI BOŻEJ LICHEŃSKIEJ


 

Sanktuarium
 

Pas kontuszowy Jakuba Paschalisa

Pasy kontuszowe były wprost niezbędnymi dodatkami oraz największymi ozdobami stroju narodowego polskiego szlachcica. Używano ich głównie w XVII i XVIII w. Wywodzą się z Persji i stamtąd zapewne importowano je do Polski. Niektóre z nich były tak delikatne i cienkie że, jak głosi legenda, dało się je przewlec przez pierścień.

Manufaktury Jakuba Paschalisa Warszawie i podwarszawskim w Lipkowie znana były w całej Europie. Paschalis starał się zawsze zręcznie reklamować swoje pasy. Jednego roku ogłosił nawet w suplemencie do Gazety Warszawskiej, że „każdy może zamówić u niego pas w tym gatunku i guście, jaki zechce”.

Paschalis znakował swoje pasy literami „P J”, nazwiskiem „Paschalis” lub literami „P I” i barankiem z chorągiewką. Symbol ten został zaczerpnięty z herbu Paschalisa, który w r. 1790 za „pomnożenie pożytecznych rękodzieł, wysokie walory artystyczne produkcji oraz szkolenie fachowych pracownikówi majstrów tkackich” został nobilitowany do stanu szlacheckiego. Przyjął wtedy nazwisko Jakubowicz i herb Jakub I – odmianę herbu Junosza, przedstawiający Baranka Paschalnego z chorągiewką.

W latach 1788-94 w swoich manufakturach Paschalis zatrudniał ponad 100 osób. Ulubionym motywem pasów Paschalisa bukiety różnych kwiatów na wspólnej łodydze.            
     
W 1791 r. zaprosił do Lipkowa króla Stanisława Augusta z całym dworem w celu zwiedzenia jego fabrykiWiedział, że król jest potencjalnie bardzo dobrym klientem manufaktury. Pasy z kolekcji królewskiej można aktualnie oglądać w Muzeum na Zamku Królewskim w Warszawie.

Poddany konserwacji pas jest długi na 418 cm i szeroki na 39 cm, dodatkowo frędzle mierzą 13,5 cm. Pas ma cztery wersje kolorystyczne, przy czym dwie strony wykonano na zasadzie pozytywu i negatywu. Pas posiada gęstość osnowy 14 nitek na 1 cm. Gęstość wątku  jest różna w zależności od pola wzoru i waha się od 22 cm do 25 cm. Tkanina była tkana bardzo rzadko, przez co jest narażona na łatwe zerwanie nitek i postrzępienie. W tkaniu użyto pięciu wątków, z czego jeden z nich to nitka rdzeniowa srebrna na bawełnie. Pozostałe wątki jedwabne.

W czasie prac konserwatorskich przeprowadzono testy na trwałość barwników i wytrzymałość włókien. Następnie, nawijany na dwa specjalne, perforowane wałki  pas został wyprany poprzez tamponowanie roztworem preteponu i płukanie. Czynności te powtórzono trzykrotnie. Po wyschnięciu pas nawinięto na krosno i przystąpiono do zabezpieczania. W tym celu cały pas otrzymał ręcznie kładzioną siatkę z wybarwionej na odpowiedni kolor przędzy jedwabnej lub bawełnianej. Duże trudności nastręczał srebrny wątek rdzeniowy, który trzeba było rozsnuwać a nie nakłuwać. Położona siatka zabezpiecza nitki pasa przed zerwaniem. Na koniec wypełniono miejsca dziurawe i zabezpieczono ubytki na krawędziach.    

Dokumentacja fotograficzna z konserwacji pasa Paschalisa

Przed Po


25 czerwca 2018
Poniedziałek

PROGRAM POSŁUGI
 
Bazylika
Msze Święte
6.00, 7.30, 10.00, 12.00, 16.00, 19.00
Nabożeństwa
kościół górny - nawa główna:
Nabożeństwo czerwcowe: 17.00
Różaniec: 18.00
Apel Maryjny: 21.00
kościół dolny - kaplica Trójcy Świętej:
Adoracja Najświętszego Sakramentu: 14.00 – 16.00
Koronka do Miłosierdzia Bożego: 15.00
 
Kościół św. Doroty
Msze Święte
7.00, 17.00
Nabożeństwa
Nabożeństwo czerwcowe: 17.30
 
Kościół Matki Bożej
Dziesięciu Cnót Ewangelicznych

Msza Święta
7.30
 
Imieniny obchodzą:
Dorota, Łucja, Wilhelm

Zwykły okres liturgiczny
IV tydzień psałterza
Kolor szat liturgicznych: zielony
Rok liturgiczny: II
 
CZYTANIA Z DNIA
Pierwsze czytanie: 2 Krl 17,5-8.13-15a.18
Psalm: Ps 60
Ewangelia: Mt 7,1-5


realizacja LM Internet  LM Internet